Astrid Lindgrens Värld

Igår gjorde vi vår sista stora/långa resa för denna semestern. Vi satte av vid åtta på morgonen mot Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Det blev en heldag med bus och lek, föreställningar, upptäckt av alla små hus och souvenirshopping. Skruttan var mest imponerad av Emil i Lönneberga varpå vi såg två föreställningar i katthult. Vilken värld dem byggt upp egentligen, helt fantastiskt stt dem kunnat efterlikna allt så himla bra. Dessutom super smarta finesser för att kunna spela många olika scener. Bland annat öppnade dem upp både hus ocj öga i katthult för att kunna spela scener ifrån köket men också fattigstugan. I Borkaborgen fälldes borgen ner så man kunde se in i deras matsal och när scenen från Ronjas födelse spelades upp delade sig borgen när blixten slog ner.

Ja vi var imponerade allihop. Man kommer inte ihåg ett skvatt sedan man var där i barnåldern. Super mysigt att lunka runt iaf och kika på olika föreställningar. Som sagt gick Emil bäst hem och föreställningsmässigt får nog jag lov att säga att Emil gick bäst hem hos mig också. Vi hade någorlunda tur med vädret också, det kom två små skurar under dagen annars vart det alldeles lagom för att spendera dagen på området.

Innan vi for hem ägnade vi oss åt lite shopping. Vi köpte med oss lite karameller och Pippis krumelurpiller. Skruttan fick ett bordsunderlägg med Emil och Ida på, en plånbok med Pippi, och en Pippidocka. Och moster köpte en t-shirt och leggings med Pippimotiv på till skruttan. Ja alla vart nöjda och hem kunde vi fara när parken stängde för dagen, möra och trötta somnade vi bums när vi kom hem.

Onsdag, torsdag, fredag

Semestern lider mot sitt slut och dagarna denna veckan har spenderats med massa härliga vänner. I onsdags vart det äntligen dags för sambons MR och det visade sig att smärtan i nacken beror på diskbråcket som är helt oförändrat sedan det utbröt första gången 2011. Ingen fortsatt sjukskrivning men däremot återkommande besök hos sjukgymnast så hoppas vi det ska gå över igen. Kvällen spenderade vi hos A&Z. Vi blev bjudna på skumpa, vin, öl, grillat och kladdkaka. En super trevlig kväll i gott sällskap och skruttan skötte sig exemplariskt.

I torsdags hade vi en lugn morgon och sedan for vi mot Lyckeby med moster L medan pappan vilade och fixade lite annat. Shoppade loss lite lätt, lunchade på donken och bestämde oss för att käka pizza och hänga hela kvällen. E&J anslöt också för att käka. Det blev en lång härlig kväll utomhus med kök, spel ocj snacks fram till närmre ett innan E sist av alla cyklade hem i mörkret.

Igår fick pappan rycka in och hjälpa några kvartersgrannar att då ordning på vattnet. Under tiden lekte skruttan loss med sina köksleksaker och bjöd mamman på kaffe och tårta. Emellan all lek vek jag tvätt och plockade in i våra garderober. En mysig men också effektiv morgon och förmiddag. Skruttan somnade strax efter lunch och vi passade på att börja töja i garaget. Men vi avbröt snabbt när vi gick höra att S, N och lilla N skulle till skogen för att leta blått guld. Vi hängde på, tog med fikakorgen och fick gott om bär med oss hem. Kvällen spenderade vi hos dem. Grillade burgare, lekte i poolen och sprang i vattenspridaren tills vi kände det var dags för skruttan att krypa till sängs. Annars hade vi aldrig orkat med dagens utflykt, mer om den kommer i nästa inlägg.

Göteborg/Varberg/Falkenberg

I söndags anlände vi till Göteborg efter en övernattning i Jönköping och fika i Borås på vägen. Klockan vart nån gång runt två och vi mötte upp en man för att kolla på en båt som vi fått intresse för. Jisses vilken båt, för mig hade den verkligen allt. För mannen saknades någon sak hit och någon dit men i övrigt vart den klockren. Synd att priset är så högt, vi får helt enkelt diskutera, bolla och eventuellt lägga ett bud. Alternativt avvakta om det kommer ut något annat. Den som lever får se och vi har inte bråttom, sommaren lider snart mot sitt slut ändå.

Göteborg, efter kiken på båten googlade vi upp ett hotell. For dit, checkade in och lullade sedan ut på stan. Shopping och mat stod i sikte. Maten fick intas först eftersom vi ansåg oss ha god tid för shoping efteråt, men ack så fel, gallerian stängde två timmar tidigare än jag fått för mig. Rusade in i en butik och kom ut med en ny top iaf. Vi strosade vidare längs gatorna och hamnade i värsta parken med blommor och växter överallt. Skruttan somnade i vagnen halv sju, helt slut av våra äventyr, och vi promenerade hemåt mot hotellet för lite film och mys.

Igår morse när vi vaknade upp efter en något störig natt, vi bodde precis intill Centralstationen i Göteborg, tog jag mig en härlig dusch innan hotellfrukosten. Gjorde oss redo för en ny dag, jag packade ihop så mycket jag kunde och sprang sedan mot gallerian. Pappan ocj skruttan mös kvar en stund till innan de checkade ut och lämnade hotellet. Medan jag var i min shoppingbubbla och fann en del hittade resterande familjemedlemmar en fontän att roa sig vid. Det visade sig att barn i denna fontän, mitt i centrala Göteborg, BADADE!! Ja ni läste rätt, med badkläder och detta och familjer satt på fiken runt om med handdukar på tork ocj barnen plaskade hej vilt. Kan ni tänka er lyckan i skruttan, att få bada sådär mitt i stan. (Av hänsyn till de andra som badade i fontänen och dess familjer tog vi inga bilder på detta)

När vi runt lunch kände oss klara i Götet for vi vidare neråt för att möta upp H,D lille L och deras campingsällskap. Vi handlade lite mat för kvällen, checkade in och tog oss till poolen för bad. Framåt kvällen grillade vi lite innan vi tog oss en promenad runt campingen, hamnade i lekparken och mös runt. Barnen slocknade sent men vi fick ändå någon timme för oss vuxna att äta lite ost och kex, chips och till det någon/något öl och glas vin innan vi också kröp ner.

Idag fixade mannen frallor till gängets frukost och efteråt packade jag ihop vårt medan mannen och skruttan gick till poolen. Med halvtrötta barn fick vi för oss att fiska krabbor, sagt och gjort. En timme eller två och vi fick massa små och stora krabbor som vi lät simma tillbaka till havets botten igen. Tog en lunch på campingens bodega, sövde barnen och tog ett parti plump innan vi startade vår hemfärd.

Vårt sista stopp på resan blev Falkenberg för att hälsa på ännu en lumparkompis till mannen och dennes sambo. De var mitt i flytten till en större gård och dessutom väntade dem sitt första barn. Vi blev bjudna på god mat och sen fick vi oss en tur i deras trakter, bland annat fick vi se gården dem flyttar till innan slutet på nästa månad. Vilken härlig idyll sådär på landet. Halv åtta bestämde vi oss för att dwt minsann var dags att köra sista tre timmarna hemåt och nu äntligen är vi hemma. Hämtat upp hunden på vägen, katten mår också väl och vi är så trötta så ögonen svider. Men vilken härlig resa vi haft!!

Jönköping/Borås

Jahopp, målet var tänkt Göteborg igår men aj så sent vi kom iväg från Stockholm. Vi insåg att ett stopp på vägen var det bästa för oss alla. Lite smått trötta, gnälliga och hungriga. Så Jönköping fick det bli, återigen Scandic. Ett mysigt litet hotellrum, trots två sängar istället för en dubbelsäng. Men vad gör det när man bokar på vägen i sista minuten, haha. Kastade av oss packningen och drog ut på stan för stt finna oss lite mat. Vilken mysig stad Jönköping är, innan vi hittade en grekisk restaurang gick vi genom en läcker park med härliga blomster. Njöt av vår fantastiska grekiska burgare och souvlaki innan vi tog oss en promenad. Mot vattnet och mös längs med piren förbi små sjöpubar, så jäkla skön sjökänsla.

Imorse steg vi upp tidigt, åt återigen god hotellfrukost och sedan bar det av igen. En timmes resa mot Borås för att möta upp sambons lumparkompis för en fika och som grädde på moset fick vi säga hej till min studiekamrat från högskolan som råkar vara kusin med sambons lumparkompis. Sannolikheten är ju inte särskilt stor egentligen att det faller sig så finurligt. Även Borås vart en himla fin stad, dock något död en söndag precis som vår hemstad Karlskrona. En fika, lite häng i lekparken och bus senare var vi på väg igen, mot Götet och här är vi nu för att kika båtar, äta gott, strosa lite grann och spendera ännu en natt på hotell.

Stockholm

I år semestrar vi på ett lite annorlunda vis, vi tar bilen runt för att spana efter ny båt. Vad gör man annars när man nyss sålt den man hade?! Haha, mitt i semestern dessutom. Så igår lämnade vi hunden hos brorsan, bokade hotell för en natt och sedan rullade vi mot huvudstaden. Framme runt sex på kvällen, checkade in och sedan tog vi en sväng på stan. Jisses som vi virrade bort oss bland Sergels torg, Hötorget och massa andra parker och gator. Tog ett sent kvällsmål på 7eleven innan vi gick tillbaka till hotellet. Kröp upp i sängen med lite gotte och mös med både barnprogram på plattan och film på tv innan vi somnade gott.

Imorse startade vi dagen med hotellfrukost, finns inget bättre!! Sedan drog vi ut på stan med målet Djurgården. En promenad om 40 minuter längs vattnet, himmel så fint Stockholm är på sommarn. På Djurgården låg en båt vi fattat tycke för som vi så gärna ville ta oss en kik på. Den vart fin och lagom stor men hade såklart sina nackdelar. Sambon hittade några större projekt att installera medan jag störde mig på småsaker som förvaring i köksdelen, handtag som vart sönder och ansta småting. Så vi får se, några fler objekt att titta på och vi har inte bråttom.

På väg tillbaka gled vi längs gatorna och bestämde oss för lunch, pizza hut. Lullade runt lite grann innan vi tog bilen för att fortsätta vår resa. Stannade till på en annan marina och kikade men där fanns inget av intresse. Så bilen fick bestämt rulla vidare mot Göteborg.

Paula

Jahopp, igår var dagen kommen, den där vi inte trodde skulle komma. Vi la ut båten till försäljning men trodde inte för allt i världen den skulle bli såld i år. Men lagom till vi packat båten full och gett oss av för semester så ringer telefonen. En kille från Oskarshamn är beredd att köra ner för att titta på den, sagt och gjort. Dagen efter återkommer han med ett bud och vi klipper till. Ordning med transport hem för nya ägarens del och vi själva fick ett arbetspass när vi vände hem för att packa ur igen och tvätta av.

Vår lilla Paula som jag länge velat byta ut är numer såld och flyttade med lastbil igår eftermiddag. Inte annat än att vi faktiskt kommer sakna henne, till och med jag. Vi kände henne utan och innan, skänkte oss härliga turer på havet i flera år. Krånglade i princip aldrig, goda förvaringsmöjligheter och fin och fräsch snäcka minsann. Ja hon var en trogen och fin båt.

Ja äventyren med Paula är över men sambon är bestämd över att om vi någon gång igen skall ha en sådan båt, då skall Paula köpas tillbaka!! Men nu börjar vårt nya äventyr, jakten på en ny båt som ska få skänka oss lika mycket glädje och minst lika många härliga turer på havet som Paula gjort. Fortsättningen på jakten följer..

Hasslöfestivalen

Söndag och första semesterveckan är snart över, two more to go!!

I tisdags lämnade vi över skruttan till mormor och J, körde ut cyklarna till Hasslö och hämtade sedan båten. En av årets höjdpunkter stod på schemat för mamman och pappan, hasslöfestivalen. Vi har hängt runt på cykel över ön med massa fina och härliga vänner. Lyssnat på fantastisk musik och njutit av gott vin och öl i öltältet. Trots en dag med feber och huvudvärk blev det en riktigt härlig helg.

Nu ligger vi här, söndag morgon, äter lite godis och kollar på film i båten. Myser och väntar på att vår lilla juvel skall kommer till oss. Mormor kör ut henne till oss under dagen så att vi återigen kan få mysa och snosa vår älskade lilla skrutta. Löngtar ihjäl mig!!

Tack alla för en härlig helg och tack mamma och J för att ni tagit hand om skruttan och vovven åt oss hela helgen!!

Femtioåring

I söndags fyllde min käre far femtio år. Han ställde till med fest på lördagskvällen i Rödeby skidbackes klubbstuga. Vi fick välkomstbubbel och snittar, bjöds på kokt färskpotatis och lax. Till efterrätt blev det kaffe och marängtårta (vilka jag och systern stod för). Kvällen rullade på för fullt, en tipspromenad med allmänna frågor om allt och inget hade anordnats. Dessutom blev det femkamp med bland annat pilkastning, hästskokastning och bollkastning. Efter fikat blev det snacks och presentöppning. Allt ifrån presentkort oh pengar till blommor, resor och wiskeyglas. Ja det blev en fantastisk kväll tillsammans med familj, släkt och vänner. Skruttan var med många timmar, stojade och stimmade med sin bonuskusin och gick i däck sådär runt tio när morfar vaggade hennes till sömns i bilen.

Öland

Vilken härlig start vi fick på semestern. I söndags förmiddag packade vi in oss i bilen och rullade mot Öland. Ett stopp i Kalmar på Ikea och köpte oss ett lakan, lunch fick bli på burgerking eftersom köerna på Ikea var fruktansvärda.

Vidare mot Öland och Ekelund camping för att hänga med och slagga hos H&D och lille L. En mysig eftermiddag med en promenad runt campingen, lek i lekparken och bus i husvagnen. Grillat och sedan en kväll med spel när barnen somnat.

Måndag morgon vaknade vi varma och småtrötta. Men barnen var det fullt ös på och dem var så spända inför dagens färd till Ölands djur och nöjespark. Efter frukost, diskning, bäddning och packning av fika och badkläder satte vi av. Vi började hos alla djuren. Apor, gorillor, getter, krokodiler, flamingos, björnar, kameler, kakaduor, lejon, tigrar, lemurer och kängurus var mpnga av de djur vi fick se. Lejonen hade dessutom nyligen fått tre små söta bebisar som låg och sov tätt intill varandra.

Efter rundan hos alla djur tog vi oss en fika och sedan försökte vi få barnen att sova lunch så dem skulle orka med resten av dagen med alla karuseller och badlandet. Men lättare sagt en gjort, L somnade rätt snabbt medan skruttan inte alls ville sova. Så vi satte av med tivolit och skruttan åkte så mycket karuseller så det stod härliga till. Spökhuset, båtarna, masken, clownen, hästvagnen, luftballongen, dinosaurievärlden, flygplan och bilar. Hon var såld på karuseller och ville inte sluta åka.

När vi kände oss färdiga med karusellerna fick det bli lunch innan vi begav oss till badlandet. Det blev en kort badstund. Skruttan och L skakade tänder ocj skruttan blev dessutom super trött och ville sova i vagnen. Så upp igen och stuva ner henne i vagnen. Bytte om och passade på att käka lite glas och snacks medan hon sov en timme. Sedan avrundade vi dagen med Parishjulet och lite fler karuseller, en vända i souvenirbutiken och spel i tivolits spelstånd innan dem stängde parken för dagen. En fantastisk start på semestern och skruttan var hur nöjd som helst, och vi likaså.

Frukost

Äntligen fredag och jag sitter på jobbet, äter frukost och njuter. Nedräkningen är ett faktum och om bara några timmar tar jag semester. Himlen är blå och solen skiner, just nu kan inget vända mitt härliga humör. Tre fantastiska veckor med familjen väntar och vi håller tummarna för fint väder. Vi ska på 50-års kalas, besöka Ölands djurpark och mysa på sjön. Resten får komma som det kommer. Fem ocj en halv timme kvar 😃

Kvällsbad

En vanlig dag på jobbet, kunder kommer och går och arbetsuppgifterna löper på. Dagen gick relativt snabbt och det gör att J och jag jublar för det innebär snart semester. Fyra dagar kvar sen väntar några härliga veckor med familj och vänner.

Idag stannade skruttan och jag i djuraffären på hemvägen, katten behövde mat. Knatade över till Ica för att skicka tillbaka ett paket och handla lite bröd, juice och risifrutti. Sedan for vi hem till stekta hamburgare.

Kvällen avslutade vi med ett härligt mor- och dotter bad. Vilket vattendjur hon är vår lilla skrutta. Plaskar och leker, skvätter ner sin mamma, simmar och kastar sig hej vilt. Det gäller att vara med så hon inte slår i huvudet eller kommer undan ytan i leken, det kan gå fort det där. Ett mysigt avslut på en helt vanlig måndag innan vi kröp till sängs och läste en trollsaga.

-Till månen och tillbaka oändligt många gånger om <3

Söndag

Söndag igen och helgen sprang förbi. Igår hämtade morfar upp skruttan vid tretiden för lördagsmys och övernattning. Vi tog en dusch, mötte upp vännerna på cykel och gav oss iväg på 30-års fest. Vilken skiva vi bjöds på med god mat och dryck, lekar och sång.

Skruttan hade haft det helmysigt med massa lek, bus och mys. Hennes styvkusin hade också varit där en sväng för att busa och leka. Så härligt att dem trivs så bra ihop och stt skruttan tycker om att vara hos sina mor- och farföräldrar.

Idag har sambon haft mer ont i nacken igen, så han har mest legat i sängen och vilat sig. Denna nedrans nacke.. Under tiden har jag varit fullt aktiv. Startade dagen med att grundmåla lekstugan invändigt. Lagom till jag vart klar kom skruttan hem. Vi mös lite, käkade sen lunch, plaskade i poolen på baksidan och sedan kröp hon ner hos pappan och kollade på film. Jag passade på att tvätta lite, röja upp här hemma och dra ett svep med dammsugarn genom heeela huset.

Kvällen har sedan varit lugn. Skruttan somnade relativt snabbt och vi kröp ner i soffan för lite söndagsmys till en film. En kort stund kvar på filmen sedan ska jag krypa ner, fem arbetsdagar kvar och sedan går jag på semester!!

Helg helg helg

Helgen är här igen, himmel så fort det går. Veckan började dock trögt och ensamt på jobbet. Många har hunnit på semester och jag har inte haft mina skojisar att skoja med på hela veckan. Smått stressigt vissa stunder när vi vart ont om folk men vi har löst veckan oerhört bra ändå.

Mitt i allt har skruttan bråkat varje morgon om kläder och tandborstning. Sambon åkte som tidigare nämnts på en sjukskrivning pga sin nacke och vi vet ännu inte vad som väntar för att bota honom. Än heller hur länge stacken skall dras med skiten. Jag är skörare än någonsin, världen rasade för en stund och jag grät, grät, grät. Hoppade upp på hästen igen för att inte ryckas ned av satan, vi ska vinna över nacken ännu en gång. Kom an bara, vi ska minsann ge sig vad du tål!!

Igår blev det tacofredag hos oss med syrran och M, samt H&D och lille L. Bus och lek innan syrran nattade skruttan. Sedan blev det en skön kväll för oss vuxna med lite gotte. En sådan kväll jag behövde. Idag tänkte jag ta en sväng till stan och ikväll väntas antagligen 30-års fest.

Morning morning ifrån oss!!

rebeckamariamollheden

Denna blogg handlar om min vardag, allt ifrån studier, jobb och inredning till husägare, känslor och rollen som mamma. Välkommen!