Så kom hösten

Ja idag vaknade vi upp till ett riktigt ruggit väder. Regn, blåst och kyla. Från att ha varit kanon fint, nästan som vår och sommar. Hela dagen har varit gråmulen, jag har frusit mest hela dagen och blåsten har inte velat ge sig. Jag kan höra hur den ännu viner utanför fönstret. Träden är riktigt orange, eller ja knappt, numer är det snarare marken som är orange för de flesta löv har nog fallit idag. Det är tråkigt att hösten kom så plötsligt över en natt, samtidigt är det lite mysigt. Man får krypa in, tända ljus och en brasa. Krypa ner under en filt i soffan med en varm kopp te till höstens alla serier på tv. Ja hösten har sin charm den också minsann och trots att jag får en mindre depression över att sommarn är över njuter jag av att få krypa tillbaka, mysa och ladda om inför nästa sommar. För det är precis det man gör under hösten och vintern, man laddar om för en ny härlig aktiv säsong.

Med det kryper jag till sängs och säger godnatt för idag..

Ny vecka

Igår klev vi in i en ny vecka, en vecka utan massa måsten och utan en massa planerat. En vecka att bara vara, trodde jag. Här sitter jag andra kvällen denna veckan, sådär sjätte dagen i sträck som familjen inte är samlad. Sambons mat i micron och jag ensam framför tvn. Ja jag kan ärligt säga att idag är jag fruktansvärt less på sambons jobb, åtminstone hans beredskap. Det var länge sedan han fick jobba så mycket under sin beredskapsvecka och jag hade glömt hur tråkigt det är att sitta ensam.

Igår tog skrutt och jag en kort sväng bort till grannarna, skruttan på cykel och jag promenerade vid sidan om. Sedan fick det bli middag och efter det en lång härlig promenad genom byn med skruttan och syrran. Väl hemma var det dags för skrutt att sova, mannen drog på sin innebandy efter en kort visit hemma efter jobbet och jag kröp ner själv i soffan. Somnade där och vaknade tio i fem imorse, tala om trött!!

Idag bjöds vi på smörgåstårta på jobbet och hade ett litet informationsmöte kring bokslutet och hur vi ska jobba vidare. Bör klockan slog halv fyra stämplade jag med glädje ut och hämtade upp min lilla skrutta på dagis. Mös ner oss en kort stund med film och klädkataloger innan vi lagade middag. Idag fick det bli mos och lax och skruttan smaskade på för fulla muggar. Eftersom hon börjat äta så dåligt är det så roligt när hon väl äter ordentligt. Efter middag kröp vi ner igen, fast med böcker istället. Tre böcker tog vi oss igenom innan det var dags att bädda ner skruttan för natten. Med mamma vid sidan om somnade hon gott på noll och ingenting, mammas älskade lilla skrutta.

Själv har jag krupit ner i soffan för kvällen, inga jätte roliga program på tv precis. Men ibland är det skönt att köpa ner i soffan och bara lita sig tillbaka. Låt ögonen dra ihop sig och bli riktigt trött. Om en stund lär sängen kalla på mig och imorgon är en ny dag, sista dagen på sambons beredskap för denna gången och kanske kan vi få lite mer familjetid!!

Vår eller höst

Ja man skulle minsann kunna tro att det är vår med det fina vädret vi haft i helgen, fastän jag skulle säga att vi snarare börjat knata in på hösten. Vädret har bjudit på sol och värme och jackan har vi minsann inte behövt i helgen. En härlig sensommar och början på hösten, ge oss mer av detta.

Vår första helgen sedan vi koma hem från Rhodos startade vi upp lite halvstressigt. Sambon som skulle hämtat skruttan medan jag skulle handlat fick jobba över. Så mot Nättraby för att hämta skruttan själv och stan snabbhandling på Konsum. Hem och städade av hemmet lite snabbt innan jag påbörjade kvällen middag. Nya grepp i form av nytt recept på tacotårta, den innehöll hönökaka, mjukost, färs, chilicreme fraise, ost och chipsgarnering runt om. En höjdare minsann som serverades med sallad och sweetchilisås.

Igår for skruttan och jag mot wämöparken på lite barnloppis medan pappan städade upp och rensade buskar och träd på båtuppläggningsplatsen. Vi fyndade några Disneyböcker och ett lucianattlinne för totalt 60kr. Mötte några välbekanta ansikten och sedan styrde vi bilen mot Lyckeby för att möta upp mamma och J. Köpte lite badkläder till skruttan, blommor till höstplanteringen och massa kyl- och frysvaror på Maxi. Glömde hälften av Mona ärenden så fick ta en ny sväng imorse. Medan skruttan sov middag igår passade jag på att plantera våra nya blomster och himmel så bra det blev.

Igår kväll gick jag och skruttan bort för att kalasa för sambons mormor som fyllt 75 år. Sambon fick ge sig av på jobb och anslut sådär fyra timmar senare. Framåt åtta började skruttan bli trött så på med pyjamas och välling så vilde hon gott i famn efter famn, myror i brallan på detta barn minsann. Plötsligt började hon gnälla över magont och krampade till och från sådär en sex sju gånger. Oron satte till och jag höll henne i min famn redo att släppa allt och åka in med henne. Men det fick över och vi slapp ge oss iväg, hon fick i sig välling och vi bestämde oss för att knata hem. Verkar varit något tillfälligt, antingen hunger eller de små bitarna choklad hon åt igår (äter ju vanligtvis inte choklad så magen kan ju blivit lite tjurig av det).

Imorse satte vi som sagt av mot Lyckeby igen och fixade allt vi missat igår. Smink, en pläd och eldningskuber till badtunnan och öppna spisen. Med hem följde också två nya Anna och Elsa gosedjur som skruttan dock fick betala själv denna gången. Hemsk mamma jag är.

Skruttan sover nu gott och vi väntar på att det ska bli vår tur att lyfta upp båten. Dryga förseningar så kanske vi inte ens hinna med idag. Håller tummarna att vi hinner och att det blir snart så vi kan ta oss en lång härlig promenad lite senare.

Egentid..

Idag kom jag precis i tid till jobbet, nu börjar den där tröttheten komma åter igen och jag skulle behöva ännu mer semester. Men dagen flöt på rätt så okej ändå, löneräkning stod på agendan så vi kan få lön på fredag och så städade jag av mina dagligt återkommande sysslor. Halv fyra stämplade jag ut för att hämta hem min lilla skrutta. Det är så sorgligt att behöva lämna iväg henne hela dagarna, vissa mornar riktigt knyter det sig i magen för att jag inte får vara hemma med henne. Så därför tar vi vara på kvällarna och helgerna bäst vi bara kan.

Idag snidade vi om till gympakläderna och gav oss bort till gympasalen, bamsegympan stod på dagens kvällschema och som skruttan älskar det. Så härligt att få göra något hon älskar tillsammans, hon går verkligen in för att aktivera sig. Skrattar och skuttar runt med ett leende mest hela tiden. Efteråt svängde vi inom affären och köpte med oss pannkakor och sylt till kvällens middag (ja färdiga bara att värma).

Pappan skulle på middagsbjudning så vi fick en helkväll på egenhand. Lite bad efter middagen och sedan hoppade skruttan i pyjamasen, borstade tänderna och kröp ner i sängen. Kollade lite Daniel tiger medan jag plockade in hennes tvätt och sedan fick hon välling och somnade bums.

Sen hon somnade h ekar tvättat lite, plockat in ännu mera rentvättat i garderoberna och plockat lite lätt här hemma. Men nu fick jag nog, kröp ner i sängen och kollar ikapp Sofias änglar. Målar mina naglar, myser under en filt och känner hur ögonen börjar rulla. Snart dags att stänga ner för dagen och ta mig lite skönhetssömn så jag orkar med morgondagens jobb. Godnatt!

25-åring

Innan vi for iväg på vår resa till Rhodos fyllde min älskade lillasyster 25 år. Vi firade henne med kalas hemma i hennes trädgård. Hon bjöd oss på smörgåstårta utan dess like och till fikat hade hon gjort marängtårta. Hon fick allt ifrån pengar, Ernst ljusstake till presentkort på klippning och en vagga. Hon verkade nöjd med dagen och presenterna och vädret var verkligen på vår sida. Tack för ett härligt kalas syrran!!

Bildbomb Rhodos

Rhodos

Redan torsdag och dagarna rullar på fyllda av sol, bad, drinkar, mat, shopping och utflykter. Vi har det hur bra som helst och njuter varje minut. Skruttan är lite dålig på att äta trots att det är mat hon äter i vanliga fall, desto bättre är hon däremot på att bada och simma. Med sina armpuffar simmar hon fram som ingenting. Släpper oss och sköter sig själv i lilla poolen som den stora men också i havet. Hon har lärt sig att hon badar i Medelhavet och att hon är på Rhodos, detta barn hon bara växer.

Första dagen var vi alla lite möra och jetlaggade. Käkade lite, badade och mös på rummet innan vi kröp till sängs rätt tidigt. Dag två hängde vi vid poolen hela dagen, njöt som bara den lpngt in op eftermiddagen. Kvällen spenderade vi i Lardos myaiga lilla stad för att äta middag, en mycket liten stad som egentligen inte har så mycket shopping utan mer restauranger. Tisdagen däremot tog vi båt till Lindos. En stor öppen båt i flera plan. Självklart tog vi plats högt upp där vi kunde sitta och njuta av utsikten av Rhodos över vattnet. Vilken fantastisk ö med härliga klippor, grottor och stränder.

Väl framme i Lindos möttes vi av en fantastisk hamn och strand. Själva byn är en mycket mysig liten by som ligger på höjden. Full av massa små små gränder, vita hus och fantastiska stränder. Vi mös längs med gränderna för att ta oss till en fantastisk liten vik där vi kunde bada, tala om att bli förälskade i en badplats. Badade hela dagen, flera timmar. Så härligt varmt i vattnet och luften. Skruttan badade på hon också, simmade och ville minsann inte lämna badet när vi tyckte att det räckte för dagen. Tog oss ännu en tur i gränderna upp och ner innan vi till slut slog oss ner på en takterrass för att avnjuta ännu en superb middag.

Igår hyrde vi bil för att få upptäcka mycket mer av Rhodos. Vi besökte Tsambika och vandrade 298 trappsteg upp för berget till toppen för att besöka nunnornas kloster. Dit upp krälade barnlösa kvinnor för att bli gravida förr i tiden. Sedan stannade vi i Epta Piges för att vada i en lång och mörk tunnel. Har för mig den är 150 meter lång, precis ståhöjd och så smal att man nästan kan känna väggarna mot kroppen när man går igenom. Det sägs att man föryngras tio år om man går genom tunneln, så vi får se om vi föryngras något nu. Färden fortsatte mot Rhodos gamla stad. Vi strosade runt på dem små gatorna, shoppade lite smått och gott och käkade lunch. Framåt eftermiddagen for vi vidare i vår hyrbil och jisses vilken omväg vi valde för att nå vårt sista mål. Målet vart Embonas där dem har vingårdar, produktion och provsmakning. Vi åkte upp och ner i bergen och höll på att spy på dessa små små kringelikrok vägar. Slutligen nådde vi målade, provsmakade vin och kryddor och återigen fick plånboken lida, haha. När vi kom tillbaka på kvällen tog vi oss ett härligt kvällsdopp i havet och sedan varvade vi ner efter en lång dag med lite god dryck och snacks innan vi bäddade ner oss.

Idag har vi haft en riktig pooldag med bad och sol. Varmt som attan och första brännan för veckan satte sig på låren, typiskt jag som annars skött mig bättre än vanligt. När vi kände oss klara med solen och badet idag rundade vi av med dusch, plockade bland alla prylar och vilade oss lite. Jag som är kontrollfreak började gå lös på packningen och styra upp den för att slippa stresspacka på lördag. Störda jag!! Ikväll strosade vi runt och shoppade i området där vi bor innan vi tog en sen middag på en av restaurangerna längs gatan. Vi avslutade kvällen med en grekiska afton fylls av grekisk dans här på hotellet innan vi för en kort stund sedan tyckte att vi fått nog för idag.

Nu återstår två hela dagar här på Rhodos innan det är dags att ta flyget hem igen. Vi ska göra vårt bästa för att få ut så mycket som möjligt av vår korta tid som är kvar. Sov gott kära läsare, bildbomb kommer när bi återigen har ordentligt internet!!

Sunday once again

Himmel vad tiden löper på och här blir allt glesare mellan inläggen. Sedan förra söndagen har vi hunnit med massor. I måndags hade vi ett bankmöte inbokat efter jobbet. Skruttan hämtades av farfar medan vi for mot stan. Kollade över våra lån, besparingar och eventuella nyinvesteringar. Allt såg bra ut och vi gick nöjda därifrån. En kort sväng på stan och min eventuella julklänning följde med hem, ja jag är galen som köpt den redan nu. Sambon köpte present till trollet, min syster kommande bebis och sedan avslutade vi med en middagsdejt innan vi for hem till skruttan. En mysig eftermiddag sådär på tu man hand.

Tisdag spenderade vi med vännerna. En tacomiddag och sedan en tur med båten i skärgården. Solen sken på oss och himmel så mysigt det är sådär eb kväll mitt i veckan.

I onsdags var det dags för skruttans Bamsegympa igen. Det är hennes höjdpunkt på veckan. Som hon trivs på gympan, far fram och tillbaka, krälar, slår kullerbyttor, balanserar, hoppar och hänger i ringarna. Ja det är ett lyckligt barn minsann och mitt hjärta ler av glädje att se henne så glad och så nöjd. Det är värt varenda minut av stress hem för att hinna i tid och varenda krona terminen kostar när jag ser hur roligt hon har.
I torsdags var det dags för mamman att göra comeback efter sommarens uppehåll, vattengympa. Jisses jag var trött efter första låten och min halsbränna (som jag lidit av senaste veckan) var ett faktum redan efter första låten och följde mig genom hela passet. Men jag kände att jag hade bättre koll på musklerna för att stå någorlunda stadigare i vattnet än förra terminen så något gott har det minsann fört med sig. Ser redan fram emot veckans pass,

I fredags jag hade vi det soft, bara familjen. Började packa inför kommande resan och pappan tvättade bilarna medan skrutt lekte med sin sju miljoner leksaker. Plötsligt fick vi ge oss iväg för att hjälpa lillebror med ett bilköp. En Hyundai fick följa med honom hem, och han verkade glad och nöjd. På hemvägen fick det bli ett stopp på vägkrogen för lite fredagsmat. Skruttan charmade hela stället och fick extra dricka, klubbor och glass. Ja hon vet minsann hur man ska göra.

Lördag spenderade jag och skrutt med mormor och mostrarna på stan. Det shoppades till allihop och även lite till trollet (mitt lilla kommande syskonbarn). Mormor bjöd alla på donken och moster L bjöd på glassiären. Ett stopp på systemet på hemvägen och sedan fick jag vinka av allihop, även skruttan som minsann skulle stanna hos moster.

Kvällen bjöd på hembakade pizza hos oss med moster och svågis och senare dök även J&A upp som numer är föräldrar till en liten gosse, P. Så liten och så, så mjuk och len, så snäll och ljuvlig. Hade glömt att dem är sådär små, fick flashbacks till för två och ett halvt år sedan när vi satt här hemma med vår lilla skrutta i famnen. Det var så jag blev alldeles rörd och tårögd, så mysigt med en liten bebis. Ja min livmoder skriker och är nog fasen på väg ut, som jag längtar efter en litet syskon till skruttan.

Söndag och dagen bjöd på en hel del. Startade upp med frukost, gräsklippning och ännu mera packning. Sedan satte vi av mot båten, vädret vart så härligt. En tur mot stan och förbi Aspö. Startade dock lite halvtaskigt då jag klämde mig ordentligt och började blöda, redan då borde vi stannat hemma. Startade upp och tyckte vi hörde missljud, visade sig vara servooljan som behövde fyllas på. Resan gick sen bra tills vi skulle lägga till. Fick för oss att försöka backa in idag, dum ide. Slutade med att jag for i sjön, efter att inte hållt i mig och sambon fick slå i växeln framåt. Det gick fort från det att jag insåg att jag åker i tills jag låg i vattnet. På något vis hann jag ändå med att "tänka" släng dig långt så du inte faller på bommen. Fallet gick bra och jag slog mig inte alls, kallt var det inte heller och dessutom hade flytväst, men jag blev lite chockad. Tog mig upp via grannens båt och kunde ta emot familjen som valde att nosa in istället. Skruttan super ledsen och rädd och sambon med ångest. Men allt slutade väl och ingen skada skedd, i efterhand har jag skrattat åt det hela dagen, haha!!

När vi kom hem tog vi oss en tupplur innan vi for mot Lyckeby för lite småhandling dels till veckans middagar och dels till resan. Lagade mat när vi kom hem ocj sedan mötte vi upp J, P och E för en kvällspromenad runt byn. Så härligt väder ikväll och lagom varmt också för en härlig promenad med frisk luft. Mer av den varan tack! Nu är det minsann dags att bädda ner sig efter denna händelserika dag men också vecka. Imorgon är en ny dag och vecka med nya möjligheter och äventyr. Sov gott!!

rebeckamariamollheden

Denna blogg handlar om min vardag, allt ifrån studier, jobb och inredning till husägare, känslor och rollen som mamma. Välkommen!