Sy din egen sovorm

Sovormarna som cirkulerat överallt tycks ha blivit allt mer populära. Dem finns att köpa i butik och många syr hemma och säljer. Jag fick inspo och bestämde mig för att sy en egen till lillskrutt. Sagt och gjort beställde jag hem tyg när lillskrutt var någon vecka gammal men sen blev det liggandes. Men nu är ormen klar och nedan kommer lite steg för steg samt bilder på hur jag gick tillväga.


1. Jag började klippa till 10 bitar som var ca 34*40 cm. Här kan man göra lite som man själv vill i färgkombinationer. Jag använde mig av tre olika tyger, vitt, blommigt och prickigt och la ut det i ett mönster som föll mig i smaken.

2. Nåla ihop bitarnas långsida med varandra när du hittat ett passande mönster, rätsida mot rätsida. Sy ihop bitarna med raksömn och sicksacka sedan kanten alternativt använder du overlockssömn.

3. Vik ormen på mitten med rätsidan inåt och rita ut svansen. Sy sedan ihop ormen, men lämna en bit öppen nära huvudet så du kan vända tyget innan stoppning.


4. Klipp ut två tygbitar som ska bli tungan och sy ihop dessa med rätsida mot rätsida, glöm inte lämna en öppning så du kan vända den rät. När du vänt tyget rätt, sy ihop hålet så tyget inte trådar sig.

5. Lägg delen som ska bli huvud med sömen neråt och rita ut formen på huvudet. Lägg in tungan med spetsen inåt så att en liten bit sticker ut utanför tyget. Nåla och sy sedan.

6. Klipp bort överflödigt tyg runt svansen och huvudet. Vänd ormen rätt, tungan ska nu sticka ut från delen som motsvarar huvudet.

7. Dags att sy dit ögonen. Tag valfritt garn, jag använde ett lila då det passade till färgerna på min orm. Rita ut ögonen på ormen och sy sedan med en vanlig synål. Kom ihåg att om ögonen ska se ut att vara stängda/sovande så ska bågen vara neråt (inte uppåt som mina råkade bli) 😂


8. När du sytt dit ögonen är det dags att stopp ormen. Jag använda Ikeas kuddar "slån" och det gick åt ca 3 1/2 kuddar till min orm.

9. När du känner dig nöjd med stoppningen ska hålet sys igen och till detta använde jag vanlig sytråd och nål. Kom ihåg att se till att fästa tråden ordentligt så inte hålet går upp. 

Tada, ormen är nu klar och din knodd kan mysa och gosa gott!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rebeckamariamollheden

Denna blogg handlar om min vardag, allt ifrån studier, jobb och inredning till husägare, känslor och rollen som mamma. Välkommen!

RSS 2.0